Monday, July 29, 2013

Cinta Monyet




"Aku suka kau lah. Boleh kita couple?"

Ayat yang sangat mudah untuk kita dengar daripada seorang pelajar yang masih lagi berada di sekolah menengah.

Sebenarnya konsepnya sangat mudah. Perasaan mencintai dan ingin dicintai memang secara fitrahnya ada dalam diri setiap manusia. So, it is your job to take care of it carefully. Jagalah iman. Ingatlah tuhan. 


"Sekarang bukan masanya untuk bercinta. Belajar dulu. Akan sampai masanya untuk kamu bercinta."

Dan itulah nasihat yang akan keluar dari mulut semua orang. Cikgu, kaunselor, ibubapa, rakan-rakan, semuanya berkongsi pendapat yang sama. Bagi kita, pastinya kita merasakan yang mereka tidak memahami kita.


Tapi sebenarnya, ada juga betulnya nasihat itu. Kelemahan kita ialah kita tidak dapat menerima kenyataan itu dengan hati yang terbuka. 


Apabila hati mula tertarik kepada seseorang, cukuplah dengan hanya meluahkannya kepada diri sendiri. Jadikan itu sebagai rahsia hanya antara dengan-Nya.  Trust in Allah. Allah sudah menetapkan yang terbaik untuk kita. DIA yang maha mengetahui, DIA yang maha memahami. 


"Kalau jodoh tak kemana"

Andai kita di kutub selatan dan jodoh kita di kutub utara, insyaAllah akan bertemu juga di tengah dunia. Just pray for the best future. Berdoalah agar kita dijodohkan dengan seseorang yang terbaik untuk kita. 


For the time being, let's just be friends. No cintan-cintun. Perjalanan hidup masih jauh. 

"Bukan ke lagi best kalau kita bertemu dengan orang yang kita nak jadikan pasangan hidup dalam keadaan kita yang sudah mencapai apa yang kita impikan?"


Understand it and think about it. You know what's best for you.

Sekian, wassalamualaikum :)

No comments:

Post a Comment