Thursday, December 5, 2013

Satu Penantian .











"Ya !! Memang aku suka dia !! Memang kalau boleh 
aku nak kahwin dengan dia !!"




Shahrul tergamam mendengar pengakuan sahabatnya itu.


"Puas hati kau sekarang, Shahrul?"

"Sorry Luqman. Aku bukannya nak menyibuk dalam hal kau ni. Aku pun sebenarnya dah lama 
agak yang kau ada perasaan kat dia."

"Then, kenapa mesti tanya lagi?

"Untuk bagi kau sedar kebodohan diri kau. Korang dua dah suka satu sama lain, tapi kenapa mesti kau tipu dia? Kononnya dah bertunang la, nak kahwin bulan depan laa.. Kenapa?!"


Keadaan bertukar sunyi. Agak lama Shahrul menunggu Luqman memberikan jawapan.


"Kau ingat aku suka ke buat semua ni? Aku buat semua ni pun untuk kebaikan dia jugak.
Hmmmm kau takkan faham la, Shahrul."

"Memang aku tak faham. Dulu kau yang nak sangat kat dia. Pastu sekarang ni tiba-tiba 
kau buat macam ni pulak."

"Kita baru 20 tahun, Shahrul. Perjalanan masih jauh lagi. Aku first year medic dekat UK tu pun 
tak habis lagi. And kau bukannya tak tahu kalau ambik medic perlukan berapa tahun kan?"

"Ala paling lambat pun habis study masa umur kau 26. So what?"

"6 tahun lagi Shahrul. Kau ingat senang ke seseorang perempuan untuk menunggu selama tu?"

"Ooo jadi kau nak gunakan itu sebagai alasan untuk kau tipu dia?"

"Aku tak nak kitorang terlampau berharap. Anything can happen within 6 years, Shahrul." 

"Dulu kau kata kau akan terus berdoa biar Allah jodohkan kau dengan dia. Mana perginya semua tu?"



"For your information, Shahrul,


I had never stop praying for that."



"Tapi kenapa mesti mainkan perasaan dia sampai macam tu sekali? Aku dah tak sanggup tengok dia bersedih, Luqman."

"Sebab aku tak nak dia bersedih la aku buat macam ni. Aku tak nak dia terpaksa tunggu lama-lama untuk
sesuatu yang belum pasti macam ni."


Hanya tuhan saja betapa peritnya bagi Luqman untuk mengungkapkan kata-kata itu.


Keadaan menjadi sepi buat satu ketika. Masing-masing melayan perasaan sendiri.



Luqman pun menyambung ayatnya, 



                "But if she still dares to wait, 

                        Then I'll be with her."





Tetapi kali ini,

Hanya dia saja yang mendengarnya...





No comments:

Post a Comment