Friday, August 9, 2013

New Chapter Of Life




-Hari Raya ialah hari untuk menyambut kejayaan kita yang sudah sebulan berpuasa,
bukannya hari untuk kita mula melakukan dosa-dosa lama semula-


Takbir raya sudah mula berkumandang. Masing-masing sedang dalam perjalanan untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri.

"Aku ni masa bulan puasa, watlek je khatam Quran dua tiga kali pun takpe. Tapi bila dah habis puasa ni, mood ibadah aku macam berterbang-terbangan meninggalkan aku seorang diri tanpa hala tuju kat sini."

Hamboih budak ni bukan main sastera lagi. Boleh ganti A.Samad Said nanti ni. Hehe.

"Ala biasa la tu. Itulah kelebihan Ramadan. Orang yang tak tutup aurat, boleh berpurdah dalam bulan Ramadan. Orang yang tak pernah cukup solat fardhu, dah pandai qiamullail, tarawih pun buat 20 rakaat. Tapi apa yang membezakan Muslim yang Hebat dengan muslim yang lain, ialah 'kekonsistensian' dia beribadah. Tak semua orang boleh buat dalam bulan lain apa yang dia buat dalam bulan puasa. It needs a strong courage."

"Walaupun contoh-contoh yang kau bagi tu agak melampau, tapi aku setuju la dengan kau. Ada betulnya jugak apa yang kau cakapkan tu. Tapi nak buat macam mana, sebab bulan-bulan lain syaitan dah mula buat 'tugasan' diorang tu. Tu yang semua kecundang lepas bulan Ramadan tu."

"11 bulan syaitan buat preparation untuk 'tinggalkan' kita dlm bulan Ramadan. Kita pulak cuma ada 1 bulan je untuk prepare menempuh 11 bulan akan datang dengan kehadiran syaitan. But believe me, 1 month is more than enough for us to prepare ourself. Jangan hina orang yang cuma buat baik dalam bulan Ramadan je, but it is our job to support them. Doakanlah Ramadan itu akan jadi titik permulaan untuk diorang berubah menjadi seorang muslim yang lebih baik.

"Fulamak !! Speaking tuuuuu !! Kalah imam-imam muda kat Malaysia ni. Ni yang bangga jadi kawan kau ni. Terharu wehh. Meh sini nak peluk sikit."

"Eeeeeee !! GAY !! Nyah kau dari sini !! Woi jangan dekat !! Jangan dekat !!!"

Dan berlakulah adegan kejar-mengejar antara 2 orang sahabat pada pagi raya itu. Orang sekeliling yang sedang memerhati sudah tidak diendahkan lagi. Bagi mereka, ukhwah mereka lebih penting daripada itu.


Itu saja untuk entry kali ini. Selamat Hari Raya kepada semua. Mintak maaf jika ada entry yang bosan, tak bermanfaat & menyinggung perasaan. I've always tried my best to give the best for everyone. 

Kepada rakan-rakan, maaf jika ada terkasar bahasa dan gurauan-gurauan yang tak sepatutnya. 
I'm not an angel. Aku pun manusia biasa yang sentiasa membuat dosa dan kesilapan. Maaf jika aku selalu menyusahkan korang. Aku tak pernah berniat pun nak susahkan kawan-kawan aku. 

But sometimes, 
I need a friend to share all of my feelings and problems. Well, everyone need that. And believe me, 
if I chose you, that means you're the person I trust the most. Eventhough I know that statement
doesn't mean anything special to you. But I don't care. I'm lucky to have you as my friend.

Our friendship had been through joy and sorrow. But we always been together. We always support 
each other. No matter what I did to you, you always be right beside me, helping me during my rainy day. 
I may not be the best friend you'd ever had, but trust me, I'll learn from you on how to be one. Above all, I'm really sorry for everything I did to you.


Nampaknya aura emosional dah mula menguasai diri. Inilah akibatnya kalau banyak sangat dosa kat orang. Kene habiskan cepat-cepat ni. Kang rosak laptop dibasahai air mata. Hehe cengeng punya blogger. 


Okay last reminder:

Jangan lalui Syawal kali ni seperti bulan-bulan biasa lagi. Anggaplah Syawal kali ni as our New Chapter of Life. Tutup buku lama, bukak buku baru. Buang yang keruh, ambil yang jernih. 

Gunakan kekuatan semangat Ramadan baru-baru ni untuk jadikan kita 'a better person' dan 
tempuhlah hari-hari yang akan datang dengan lebih baik, lebih kuat, lebih bijak dan lebih tabah daripada yang sebelumnya. 


"Rugilah orang yang melalui Ramadan tetapi tidak mendapat apa-apa manfaat daripadanya."



Sekian, Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.




No comments:

Post a Comment